هدف «سمیر جعجع» از تشدید تنش‌ها در لبنان چیست؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
هادی افقهی، کاردار سابق ایران در لبنان در گفتگو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

هدف «سمیر جعجع» از تشدید تنش‌ها در لبنان چیست؟

هادی افقهی کاردار سابق ایران در لبنان با بیان اینکه تنش های لبنان از سوی جعجع نشات می گیرد افزود: جعجع یک مهره سرسپرده چند طرفه است یعنی هم برای امریکا کار می کند، هم برای رژیم صهیونیستی کار می کند و هم برای عربستان کار می کند و می خواهد خود را بعنوان رهبر مسیحیان لبنان جا بیندازد که تا به امروز موفق به چنین سناریویی نشده است.
هادی افقهی؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 20
کد خبر: ۱۰۵۹۸۰

هدف «سمیر جعجع» از تشدید تنش در لبنان چیست؟

 

هادی افقهی کاردار سابق ایران در لبنان در گفتگو با «راهبرد معاصر»، درباره تنش های اخیر لبنان بیان کرد: ریشه این تنش ها امریکاست. اینکه گزینه نظامی برای مقابله با محور مقاومت فعلاً از دستور کار امریکا و همپیمانان امریکا در منطقه خارج شده است  بلوفی از سوی امریکایی ها است . مثل اظهارات اخیر جک سالیوان در دیدار با نخست وزیر رژیم صهیونیستی که گفته اگر ایران نتواند از طریق دیپلماسی مشکل هسته ای را حل کند گزینه های دیگری وجود دارد که یک بلوف سیاسی می دانند. هیچ گزینه دیگری جز راه مذاکره و احقاق حقوق ملت ایران نیست.

 

وی ادامه داد:. احتمال وقوع جنگ هم در محاسبات ما و هم در محاسبات امریکا و رژیم صهیونیستی خیلی دور است و احتمال این بعید است چون خود آنها می دانند بیشتر برای آنها هزینه خواهد داشت. با توجه به اینکه می دانند قادر به جنگ نیستند تن به شیوه های دیگر میدهند از جمله جنگ نیابتی است که اینها در داخل لبنان و عراق، سوریه و یمن فکر می کنند با زدن همپیمانان ایران، ایران هم به زانو در می آید و تسلیم فشارهای امریکا می شود و اسرائیل هم نفس راحتی می کشد. در حالی که معادلات منطقه و واقعیت های میدان این را نشان نمی دهد.

 

او براین باور است: در عراق و در یمن و هم در فلسطین اشغالی و هم در سوریه و لبنان یکی پس از دیگری طرح های امریکا را خنثی می کنیم یا شکست می دهیم.  حدود 9 ماه لبنان کابینه نداشت. بعد از انفجار بندر بیروت که یک فاجعه ملی بود، لبنان کمر راست نکرد و آقای حسن دیاب استعفا داد ولی بعنوان سرپرست نخست وزیری تا تشکیل حکومت بعدی در راس کار بود. حدود یک ماه پیش آقای نجیب میقاتی نخست وزیر شد اما از آنجا که امریکا این هدف را دارد تا حزب الله را خلع سلاح کند با شیوه های مختلف فضای لبنان را بهم می ریزد که یکی محاصره و دیگری بحث جنگ داخلی است.

 

افقهی افزود: به صراحت می توان عنوان کرد اتفاقات اخیر لبنان از سوی سمیر جعجع نشات می گیرد . تظاهرات مسالمات آمیز و مردم دست خالی در اعتراض به شیوه بازپرس پرونده انفجار بندر بیروت خیلی گزینشی برخورد می کرد و دقیقاً افرادی را احضار می کرد که منتصب به حزب الله بودند یا منتصب به سازمان عمل هستند که در راس آن آقای نبیه بری است. حزب الله اگر می خواست در عرض یک ساعت همه متهاجمان را خلع سلاح می کرد.  ولیکن می دانم اینها عمداً این کار را کردند تا جنگ داخلی شکل گیرد و امریکا و رژیم صهیونیستی این خواسته را داشتند که جعجع بزند و از آن حمایت کنند تا حزب الله را به میدان بکشانند.

 

او با اشاره به اینکه سمیر جعجع یکی از مهره های اصلی عربستان بشمار می اید اذعان کرد:  جعجع یک مهره سرسپرده چند طرفه است یعنی هم برای امریکا کار می کند، هم برای رژیم صهیونیستی کار می کند و هم برای عربستان کار می کند و می خواهد خود را بعنوان رهبر مسیحیان لبنان جا بیندازد که تا به امروز موفق به چنین سناریویی نشده است. امین جمیل رییس جمهوری پیشین لبنان نمی خواهد زیر بار سمیر جعجع برود همچنین سلیمان فرنجیه رهبر جریان المرده و خیلی از رهبران ارامنه نمی خواهند زیر فرمانبردار جعجع بروند به دلیل اینکه چندین پرونده قتل دارد.

 

وی در پاسخ به این پرسش، اینده سیاسی لبنان به چه سمتی خواهد رفت گفت: آینده سیاسی لبنان خیلی متزلزل است. از یک سو فشار اقتصادی و از سوی دیگر حمله رژیم صهیونیستی و احتمال درگیری است. بحث گرانی، معیشت، کرونا، سقوط دولت نجیب میقاتی و غیره است. لذا طرف های درگیری باید خویشتن داری کنند و همچنین دولت سریع وارد عمل شود، مجلس باید مسئله را مهار کند و نیروهای امنیتی نیز برخورد جدی و قضائی با جعجع و اقدامات آن داشته باشند تا بتوانند قدری اوضاع را آرام کنند.

 

این نکته را اشاره کنم: جعجع آن قدرت قبلی را ندارد که با جنگ وارد حزب الله شود. خود او هم می داند مرد این میدان نیست ولی می خواهد آشوب برپا کند. ممکن است شخصیت مهم سیاسی ترور شود و همه به گردن یکدیگر بیندازند. همانند ترور حریری می شود. ابتدا به گردن حزب الله انداختند و بعد حریری گفت اسرائیل این ترور را انجام داده است. انفجار بندر بیروت الان بر عهده چه کسی بود؟ چه کسی مواد را وارد کرده است؟ چه کسی به صورت غیراستاندارد این مواد را نگهداری کرده است؟ سید حسن نصرالله هیچ گاه تن به درگیری با این ها را نمی دهد. میشل عون هم رئیس جمهور است و خود را درگیر نظامی با جعجع نمی کند. اگر با عربستان سعودی روابط بهتری برقرار کنیم شاید درباره لبنان به راه حل های میانه برسیم که نه طرفدار عربستان و نه طرفدار ایران ضرر کند.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار